In Blog

(Factor din categoria “Orientarea spre crestere”, alaturi de Orientarea spre excelenta si Imbunatatirea continua)

 

Carol Dweck explica briliant in cartea sa “Mindset” cele doua mentalitati fundamentale care fac, pe termen lung, diferenta intre succes si esec:

  • Mentalitatea fixa – atunci cand sunt convins ca lucrurile stau intr-un anumit fel, sunt date si nu pot fi schimbate (“sunt cel mai bun”, am un talent natural”, “eu nu pot sa fac asta”, “sunt cel mai prost”, “eu nu am o creativitate ridicata”, etc.)

  • Mentalitatea de crestere – atunci cand vezi realitatea fluid, in permanenta schimbare, schimbare pe care o poti provoca chiar tu (“nu sunt inca cel mai bun, dar progresez”, “sunt pe locul 1, dar trebuie sa ma imbunatatesc permanent pentru ca si ceilalti evolueaza”, “am noroc ca sunt talentat, mai trebuie sa adaug multa munca”, “deocamdata nu stiu nimic dar invat”, etc.).

Evident, mentalitatea de crestere este caracteristica performerilor. Acelasi lucru poate fi aplicat si in cadrul unei echipe de vanzari. De data aceasta, insa, lucrurile sunt foarte clare: ai nevoie deo mentalitate de crestere la anzatorii tai, iar mentalitatea fixa este periculoasa pentru performanta pe termen lung.

Adesea discutiile pe marginea acestui indicator sunt extrem de relevante, fiind una dintre explicatiile importante privind sustenabilitatea rezultatelor unei echipe de vanzari. Nu uitati, daca astazi tragi linie si lucrurile stau bine, tocmai ai tras o concluzie despre trecut, despre cum a fost, despre ce s-a facut. Bucuria rezultatelor bune in combinatie cu o mentalitate fixa sunt combinatia toxica perfecta pentru prabusirea echipei.

Cand lucrurile nu merg bine din punctul de vedere al rezultatelor, din nou mentalitatea face diferenta. Mentalitatea fixa duce la disperare si creeaza un climat negativ. Dimpotriva, un mindset de crestere, bazat pe cuvantul cheie deocamdata (yet), schimba focalizarea spre ce e de facut si spre rezolvarea problemelor, spre progres.

Normal, intrebarea cheie este “ce mentalitate predomina in echipa ta de vanzari?”